Z tvůrčí kuchyně našich autorů


Z tvůrčí kuchyně našich autorů

Vždycky, když čtu některou z prací, napadá mě, jak ta či ona báseň nebo povídka vznikla, kde má své místo narození, svůj čas... Podělte se v předvánočním období, co je pramenem vaší tvorby. Pozvěte své čtenáře na malou chvilku do své tvůrčí kuchyně - připište k básním a povídkám malý komentář. Každý příběh zrození je zajímavý.


Irena Topinková

Před léty si náš domov vybrala jako vhodné obydlí i pro sebe naše první kočka. Nebylo to v plánu, celá rodina je astmatická a alergická na všechno možné, samozřejmě i na kočičí chlupy, ale kočky, když si vyberou, už potom nevedou další diskuze. V té době se naproti nám usídlil v Salesiánském ústavu mimořádně velký, krásný havran. Měl zřejmě v hlavě zabudované hodinky. Asi si mne oblíbil a v době, kdy jsem se vracela z práce domů s nákupem, čekával na mne na rohu jednosměrky vedoucí k nám a doprovázel mne až k brance. Kočka se zájmem pozorovala, co je to za novotu. Když jednoho dne prošel brankou na zahradu, byla poněkud v šoku, ale vzhledem k jeho velkým rozměrům v ní nepropukly lovecké pudy. Havran dostával dobroty do velkého krmítka, které zkontrolovala, když tam nebyl a usoudila, že ona má doma lepší. Docela se skamarádili, občas se honili po zahradě, ale nikdy si neublížili. Vzpomínka na tuto dvojicí se stala inspirací pro následující báseň.

Havran

Havrane na zahradě
proč v hororech míváš
důležitou roli?
Může za to pan Poe?
S hlavou na stranu
a tázavým pohledem
zdáš se mi roztomilý.
Představa havrana a černé kočky
dlící s námi v domě
je pro mne vzor útulnosti
co Ty na to?



Anna Ursíni

Posielam  báseň, v ktorej píšem, ako píšem básne. Pozdravuje a všetko dobré želá AJ.

O PÍSANÍ I
Myšlienky rozptýlené
plachtiace okolo
chytám do sieťky
na motýle
By nezviedlo ich
lákavejšie pero
špendlím ich na papier
ešte živé
Keď dotrepocú krídlami
pod sklo spánku
uložím ich
nech dozrievajú pomaly
Nádejam sa
že v skrinke snivej
mimovoľne
vnuknutie sa dostaví
Azda Kalliopé s Erató -
môžbyť aj Euterpé
navštívi ma - pozrieť sa
na ne príde
K Apollónovi do školy
som nechodila
nehrám na lýre
Keď báseň zrodí sa
zo svitu vzíde
čím uhostím vás
spanilé éterické
múzy poézie?


Petr Koudelka


Tuto básničku jsem napsal po procházce ve starém třešňovém sadu, kam občas chodím fotit. Poezie jsou pro mě obrazy a naopak. Inspirací jsou vzpomínky, nebo něco co mě nějakým způsobem oslovilo. Do tohoto sadu chodím fotit asi pět let. Za tuto dobu tyto staré stromy strašně zestárly. Mít před očima jak stárne starý strom a ještě navíc to mít zachyceno" přítomností prchavého okamžiku" jde díky fotografiím velice dobře. Podobné je to s poezií, jen s tím malým rozdílem,že na fotce se toho moc opravit nedá. Když se mi nelíbí básnička tak ji mohu předělat. Dělám to velice sporadicky. Většinou píši na jeden zátah a co napíši to hned vytisknu. Jediné s čím jsem na štíru je pravopis, ale i ten se pomalinku lepší díky aplikaci Pravopis v mém počítači. Tak to je jen letmý pohled do mé literární kuchyně, jak píši a co mě inspiruje.


****
Starý třešňový sad kam už nikdo nechodí
ulámané větve pod stromy
stařina stará už několik let
zahnívající listy
vítr v korunách
a uprostřed toho všeho fotograf
ukládající na svitek filmu
přítomnost prchavého okamžiku
který zachycen
je tady i pro ty, kteří nemají čas nebo nemohou
toulat se jako on starým třešňovým sadem

 


Emilie Kozubíková

Poselství múz

Milé dámy a páni,
motorem k psaní
je mi- uchmo sání info...
Gejzírem přetlaku
klávesy jančí- slůvky v tanci
a čtenář spílá- fuláků.
-Zmizelý času štus
nakládačkou by spravil!
Mrká k svrbění dlaní,
které šlo obou-straním
inspirativně z úst.

(fulat- nářečově tlachat fulák- tlachal-
štus- nářečově hromádka- hromada
nakládačka- hovorově výprask).


Pavlína Kollárová

Sousedky


Mám ráda společné procházky s mým mužem. Touláme se po beskydských kopcích, já pár metrů za ním, protože já nehledám adrenalin a nestopuji čas, jak rychle ujdu kilometr. Já se přírodou kochám, okukuji kdejakou trávu, a protože jsem ve znamení Ryb, je to ideální čas, aby jedno z mých já couralo světem fantazie. Zvláštní, že mě v tu dobu nenapadnou téměř žádné básně. Paní Múza mě navštěvuje na jiných místech. Tak třeba báseň Sousedky vznikla jedno dopoledne v kuchyni. Mlela jsem tenkrát maso na sekanou a najednou jsem si představovala ušlechtilou růži, jak vede rozhovor s kopřivou. Nakonec jsem ten příběh dala na papír. Nebyla to nijak zvláštní básnička, fungovala jen fantazie.

A pak se to jednoho dne stalo. Čekala jsem na vlak na jednom maličkém nádraží. Ještě tam byl pozůstatek zahrádky, takové té pestré, co kdysi nádraží zdobily. Jenže záhon už téměř neexistoval. Mezi plevelem odolávala jen zahradní velkokvětá růže. Nějaká obětavá duše ji oplevala, půdu dokonce přikryla můlčovací folií, aby k ní uzurpátor nemohl. A tak růže statečně kvetla a v jejím blízkém sousedství bujela téměř metr vysoká rostlina. Zelená, žhavá a pálivá kopřiva. Jakoby ta moje básnička najednou ožila.

Postupem času záhonek zmizel úplně, růžička zřejmě uschla a kopřivu sežehl křovinořez. Hašteřivé sousedky zůstaly jen v mojí básničce. 


Sousedky

Jsem ano milenců
nad hrobem sbohem
slovo vyznání i projev díků
omluva za zklamání
Ta
kterou ženy žádají
a muži jdou se pro ni bít
Krása do lístků schovaná
Láska
Vládnu létu v zahradách
Jsem růže

Domovem zůstalo pro mne rumiště
příkopy podél cest
kde andělé popadali
Půvab slouží leda pro posměch
slova bez přetvářky pálí
Kopřiva
Sáhni si

Když pro růže válčil svět
já opodál rostla
vojákům hladovým dala chléb
i kabát v mrazu nechala z těla šít
Zraňuješ trny ukrytými
já na bolest přikládám hojivý list
Až omrzíš se záhonu
začnu žít

Květiny hašteřivé
Rub a líc
Vyrvou-li nás z kořenů
zvadneme tiše spolu
Ušlechtilá z královského rodu
i bába z plevelic


Lech Przeczek

JAK PÍŠI AFORISMY?
Témata pro tvorbu aforismů obvykle přináší život sám. Stačí se jen pozorně dívat kolem sebe. Prvotní nápad si vždy poznamenám. Pak ho nechávám pár dní "uzrát" a následně se k němu vracím. A potom jsou celkem dvě možnosti: buď to celé skončí v koši a nebo uznám, že ta myšlenka k něčemu je. V tom druhém případě následuje proces škrtání a opravování, dokud nejsem z výsledným tvarem vnitřně zcela spokojen.
Lech PRZECZEK

"Aforismus má oproti románu tu nespornou výhodu, že ho čtenář obvykle snadno dočte až do konce."




Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky