Bohumil Ždichynec

https://literatinawebujedemedal.webnode.cz/bohumil-zdichynec/


Pracuje jako lékař-specialista v interní medicíně, vědecký pracovník; současně spisovatel, básník filozofické lyriky, esejista a prozaik. Napsal několik desítek knih - z nejnovějších uvádí: Žízeň v srdci spící (Aesculapus, Praha, 2015), Blues pro lidská srdce (Aesculapus, Praha, 2016), Hamlet v tekuté době (Aesculapus, Praha, 2017), Hranatej svět (Aesculapus, Praha, 2018), Srdce v mrakodrapu (Aesculapus, Praha, 2019). Dále autobiograficko- esejistický opus Stopy v srdci (Aesculapus, Praha, 2017). Značného ohlasu se dočkala kniha esejů v tištěné i e-formě pod názvem Známe sami sebe? (Grada, Praha, 2016). Mezi čtenáři jsou také oblíbeny lékařské eseje o perspektivní cestě k životu: Třetí medicína (Aesculapus, Praha, 2016) a kniha O člověku jinak (Aesculapus, Praha 2019). Nejnověji se těší pozornosti čtenářů kniha povídek Zvláštní způsoby štěstí (Aesculapus,Praha, 2019). Reference o autorovi: Kdo je kdo v České republice na konci 2. tisíciletí (AKK, Praha, 2000); Kdo je kdo, 5000 osobností české současnosti (Agentura Kdo je kdo, Praha, 2005); Kdo je kdo v Obci spisovatelů (OS, Praha, 2005); personální encyklopedie Who is who (Hübner Beanes, Schweiz; 1. vyd. v ČR, 2003); Slovník českých lékařů-spisovatelů (Galén, Praha, 2011). Většina uvedených knih je dostupná v kamenných prodejnách Kosmas nebo na internetové adrese

https://www.kosmas.cz/



Pražský klub spisovatelů, Dialog na cestě
a NO CČSH Praha 8 - Karlín
Motto: "Víra potřebuje transfuzi,
hledejme v lásce pramen štěstí.
Lásku na úvěr nelze pojistit,
Skryta přežívá v naději."
Vás srdečně zvou v úterý 19. října v 17:00 hodin
na uvedení knihy minimalistické poezie dr. Bohumila Ždichynce,
v podání autora, dr. Olgy Nytrové a dr. Hany Tonzarové.
Zpěvem jazzových písní pořad doprovodí dr. Hana Tonzarová.
NOE ODPOČÍTÁVÁ DNY


UKÁZKY Z NOVÝCH KNIH

ČLOVĚK V ZAJETÍ MODERNÍ CIVILIZACE

Technokratický svět nám nahlíží do duše. Zpohodlňuje život a vybírá si za to daň. Vůle k pochopení sebe sama je mařena. Nezvládáme tlak, jenž na naši biologickou podstatu klade rychlý rozvoj civilizace, vytvářené pomocí vědy a techniky. Technologie předběhly geny, jsme závislí na věcech. Léčivý účinek je v percepci nacházení životních řešení. Už starověká knihovna v Thébách měla údajně nad vchodem nápis "Psyches Iatreion", což lze přeložit jako "sanatorium duše". Poezie může být v některých případech léčebným nástrojem při zvládání složitých životních situací, neboť prostřednictvím četby či poslechu čtenář nebo posluchač získává jiný pohled na sebe sama, což mu umožňuje lépe překonávat životní překážky. Léčení veršem se může stát, při správné interpretaci, i prostředkem duchovního rozvoje a podpory lidského zdraví. Sám jsem se o tom přesvědčil u jedné schizofrenní pacientky, kterou jsem jako internista léčil na přidružené vnitřní choroby. Průběžně jsem jí doporučoval k přečtení klasické básnické sbírky, jak je známe i ze školy. Nedávno mne překvapila, když se mi po delší době ozvala telefonem, že si kdesi obstarala, již před několika roky vydanou moji knížku Žízeň v srdci spící a ta jí prý pomohla překonat těžkou životní situaci. Nepotřebovala hospitalizaci v psychiatrické léčebně, ani další prášky. Poetoterapie se děje pomocí koncentrované myšlenky, energií verše, je nástrojem cesty k sobě samému, k druhým lidem, ke světu i k tomu, co člověka přesahuje.

*

KOUZLA, KTERÁ ZABÍJÍ?

Událo se to již před lety. Pamatuji si ale na ten moment, jako by se to stalo právě dnes. Bylo parné letní odpoledne. Šel jsem nemocničním parkem na klinicko-patologický seminář. Na lavičce v parku hrály děti květinové pexeso. Vedle nich stál černý muž v bílém plášti a zřejmě se bavil jejich zápalem pro hru. Všichni byli soustředěni.

Náhle jedno děvče zvolalo: "Vyhrála jsem kouzlo!" Jiná dívka jí podala plastovou lékovku se závitem. Děvče ji odšroubovalo a zhluboka nadechovalo obsah. "Džudžu!" vykřikli děti sborově. Děvče pečlivě zašroubovalo lékovku a uschovalo ve školní brašně. V té chvíli se muž s ebenovým obličejem celý rozklepal a po tváři se mu řinuly potůčky potu. "Není vám dobře?" zeptal jsem se.

Teprve pak si mne všiml. "Moc špatná hra, u nás může znamenat smrt," vykoktal ze sebe. "Co znamená džudžu, odkud mohou znát české děti tento výraz?" chtěl jsem vědět, ale neodpověděl.

Uplynulo asi čtvrt roku, když jsme na velké vizitě rozebírali případ pacienta, který pravidelně - vždy o víkendu - dostával záchvaty angíny pektoris. "Proč zrovna o víkendu?" zeptal jsem se sekundářů.

"Nález na EKG je opakovaně normální. Byl očarován džudžu," řekl černý sekundář. "Jak to?" podivil jsem se. "Má nějakou lahvičku, ze které čichá," odpověděl.

Ukázalo se, že jde o inženýra, který pracuje v laboratoři továrny na výbušniny, kde se denně setkává s těkavými látkami, hlavně s nitroglycerinem. Nitroglycerin patří do skupiny léčiv známých jako nitráty, které předepisujeme pacientům s nemocemi srdce. V organismu se z léku uvolňuje oxid dusnatý, který rozšiřuje věnčité tepny zásobující srdeční sval. Jde o velmi rychlý a krátký efekt. V průběhu pracovního týdne pacientovo srdce tepalo, jako by byl maratonec, dostávalo totiž luxusní nabídku kyslíku.

Udělali jsme pokus. Vysadili jsme pacientovi jeho lektvar a druhý den dostal muž srdeční záchvat a během bolesti na hrudi jsme zaregistrovali na jeho elektrokardiogramu změny, odpovídající takzvané Prinzmetalově variantě anginy pektoris.

"Tak vidíte, žádné džudžu, šlo o abstinenční příznaky u člověka se zdravými věnčitými cévami po vynechání kontaktu s nitroglycerinem," řekl jsem na inspekčním pokoji černému doktorovi.

Ten ale pochybovačně zavrtěl hlavou. Nepřesvědčil jsem ho.

Dr. V. A. N. Roberts, africký lékař z Accry, absolvoval roční postgraduální stáž na interním oddělení nemocnice, kde jsem byl primářem. Respektoval mne v postgraduální výuce. Ale trvalo dlouhou dobu, než jsem získal jeho důvěru, abych se dověděl o praktikách džudžu. Když se jeho počáteční nedůvěra zlomila, vyprávěl mi zajímavé, pro Evropana až neuvěřitelné příběhy. Popisoval případy, kdy kmenové masky mágů z Ghany s kouzlem džudžu dokážou v obětech navodit mimořádnou beznaděj, až oslabí integritu vůle ovlivňované osoby, a ta pak zemře.

"Dá se džudžu ztotožnit s černou magií?" zeptal jsem se Afričana.

"Není to pouze černá magie, ale ani religiosní záležitost, i když těchto praktik domorodé náboženství od prvopočátku používá," odpověděl V. A. N. Roberts. "Kouzlo džudžu je rozšířeno hlavně ve venkovských oblastech Toga, Burkiny Faso, Mali a u nás v Ghaně. Prapůvod těchto rituálů se pravděpodobně traduje od západoafrického kmene Dogonů, který dosud žije v hliněných chýších na pokraji skalního masivu Bandiagara v republice Mali. Lidé toho kmene se považují za potomky mimozemšťanů, kteří údajně přišli z planety Ara-Tolo, obíhající jednu z hvězd Siria v souhvězdí Velkého psa. Dog star znamená anglicky Psí hvězda, proto se tento přírodní kmen označuje názvem Dogoni.

Černý doktor o nich věděl hodně, protože kromě medicíny se zajímal také o astronomii. "Podle dogonské tradice mimozemšťané v dávných dobách začali místní kmeny učit zemědělství a řemeslům a pověděli jim o vesmíru. Oplodnili několik žen a jejich potomci stáli u zrodu nového druhu Nommo, jehož pokračovatelé jsou Dogoni."

"Překvapují mne takové astronomické znalosti u lidí, kteří žijí stále primitivním způsobem života," namítl jsem.

"To je právě záhadou," odvětil Afričan a pokračoval: "Dogoni neznají písmo. Astronomické vědomosti si po generace předávají pouze ústním podáním a prostřednictvím jeskynních kreseb. Je vědecky prokázáno, že nejstarší malby jsou staré i několik tisíc let. V posvátné dogonské jeskyni leží hluboké jezero, nad kterým byl uměle vytvořen komín na povrch. Na hladině vody lze jako teleskopem pozorovat noční oblohu. Podle dogonské tradice je Sirius trojhvězda. Původně ji tvořily čtyři hvězdy, z nichž jedna v dávnověku vybuchla a katastrofa smetla domovskou planetu. Její obyvatelé cestují vesmírem a hledají náhradní planety, které se snaží kolonizovat. Současná astronomie zná dvojhvězdí Sirius A a B, ale podle nových pozorování Siria A se zdá, že se v jeho jasném svitu možná skrývá ještě další hvězda."

"Pokud by se to exaktně prokázalo, potvrdilo by se pouze to, co Dogoni odedávna znají," uvažoval jsem nahlas. "Zdá se být fantazií, že jim tyto vědomosti předali návštěvníci z vesmíru - nebo bude pravda úplně jinde?"

"Pohltit prázdnotu vesmíru, to se mi jeví jako spodní tón rituálů džudžu. Zombie jsou podle dogonské tradice mrtví bez duše, oživení pomocí magie nebo odhmotněné duše," pokračoval černý doktor. "Používají se amulety, což jsou pytlíčky, které mají uvnitř více složek. Základní složkou je rostlina, další složka je ze zvířete a třetí složkou je kámen. Příprava amuletu je spojena s obřadem, kdy božstvo napoví domorodému kouzelníkovi, co se má v konkrétním případě dát do určeného sáčku. Následně se pytlíček vykouří kadidlem, přičemž vykuřování odpovídá božstvu, kterému přísluší. Při tomto rituálu kouzelník dýchne na amulet a tím ho oživí."

"Nedá se tato tradice z pohledu moderní vědy přejít mávnutím ruky?" zajímal jsem se.

"Kouzlo džudžu opravdu funguje, ač tomu jako Evropan nechcete uvěřit. Sám znám jeden silný příběh, kdy toto kouzlo tragicky zafungovalo. Naše rodina žije v hlavním městě, takže se s původní africkou přírodou už tolik nesetkáváme. Můj otec pracoval jako inženýr u jedné britské stavební firmy, která dostala jako zakázku postavit silnici z Accry do vnitrozemí. Hlavní inženýr vedl plán trasy přes velkou vesnici, která měla být do roka vyklizena. Když na místě vyměřovali silnici, dostal se do slovního střetu s místním kouzelníkem. 'Zemřete ve chvíli, kdy se stavba přiblíží na dohled z vesnice,' proklel ho. Angličan se mu vysmál. Rok poté, když se stavba silnice přiblížila ke kouzelníkově vesnici, čtyřicetiletý zdravý inženýr, sportovec, který denně kondičně běhal -, za plného zdraví zemřel v noci na infarkt myokardu. Pitva ukázala, že ve věnčitých tepnách neměl žádné aterosklerotické pláty. Smrt způsobilo prokletí kouzlem džudžu, připravené mimo jiné práškem z vlasů ovlivňované osoby. Jejich malý vzorek získal kouzelník od sluhy inženýra. Ten ho později nenápadně uložil na kritické místo v ložnici inženýra s cílem u postižené osoby vyvolat úmrtí."

"Hmm, byl to vlastně vrah. Odsoudili ho?" otázal jsem se.

"Kdepak, všichni to tušili, ale nikdo z Afričanů neřekl nic," řekl černý doktor.

"Může stejný mág také pomoci?" položil jsem otázku. "Ano, ve venkovských oblastech roli lékařů dosud zastávají tito domorodí kouzelníci. Mají velkou moc nad ostatními lidmi, protože mohou některé choroby vyléčit, ale také usmrtit. Proto se jich lidé bojí a zahrnují je dary, kouzelníci jsou na africké poměry poměrně movití," odvětil V. A. N. Roberts.

Představoval jsem si soužití lidí na africkém venkově a pochopil, že při magii džu-džu se mrtví nevracejí. Možná, že očarovaný člověk tuší něco, čemu se nedá zabránit.

"Je žití souhrou magických skupenství?" zeptal jsem se.

"Domorodí lidé jsou veselí, proti nemocem a životním problémům mají kouzla. Rytmy a zpěvem popírají žal poukazem na slunce. Svým způsobem jsou šťastni. Život není matematicky přesný. Jsou zvláštní jevy mezi nebem a zemí," opáčil černý doktor. "Tento způsob lidské existence neposlouchá žádný současný zákon, pouze příkazy dané tradicí. Je obranou proti chudobě," dodal.

Jak asi spal onu osudnou noc ten anglický inženýr? Rušilo ho něco? Co drásalo klid jeho srdce? Zdálo se mi, že prožívám Jákobův sen, v němž vidím žebřík sahající až do nebe, a posléze tajuplnou scénu, v níž Jákob zápasí možná se samotným bohem.

"Mohl inženýr pocítit, jak smrt sahá na kliku jeho dveří?" zajímal jsem se.

"Zatímco v magii snu se proti očarovanému muži vzpínaly mraky, on možná snil obraz nad pracovním stolem ve své kanceláři, kde jeřábi nad Edwardovým jezerem tančili svatební tanec," řekl africký doktor.

Mlčeli jsme. Jak se dá slovy formulovat ticho? napadlo mne. Představoval jsem si, že ve snu se vjemy toho muže stávaly částečným popřením úplné reality, až smrt prudce zasekla počítač času.

"Tuhle zprostředkovanou vzpomínku na magii, v níž smrt má skrytou sílu a vede slepě navzdory realitě, mám na celý život," prohlásil posléze Afričan a v tom okamžiku jsem měl pocit, že moje já se rozpouští do ticha.

Když na ten rozhovor vzpomínám, pomalu začínám kouzlu džudžu s odstupem času věřit. Třeba žijeme v podsvětí a do správného světa se teprve narodíme. Opak přírodního způsobu života - duchovní vyprázdnění a následnou civilizační, nootropní neurózu - prožíváme dnes v nejvyspělejších zemích euroatlantické oblasti.

Pohltit prázdno. Ale jak? Tady a teď expandující virtuální svět jakoby podvědomě korespondoval s principem nevědomí. Cosi o tom napovídají počítačové hry.

"Nejsou i ony amuletem jakéhosi kouzla džudžu?" ptám se své doby. "Na iPadu otáčejí stromy hlavu za větrem, co není, ve větvích jsou umělí ptáci, co nezpívají. Za touto absurditou skryta touha oživlého dřeva, lavička v trávě, hovor milenců, kteří nemají kam jít. Láska pláče nerozdána, onehdy cestou z metra položil jsem peníz do klobouku slepci, který nevidí jeho hodnotu ani dárce. Před námi se rýsuje jako budoucnost přelidněný a rozkládající se svět, jenž překlopen do virtuálního prostoru nabízí variaci na kouzlo džudžu. Stát se facebookovým hlasem, co nelže, opájet se pocitem, že nesu poselství mrtvým?" přemýšlel jsem.

"Jak přežít nástrahy naší civilizace?" rád bych se zeptal některého z mágů kouzla džudžu. Možná by mi odpověděl v tom smyslu, že musíme přijatelnějším způsobem odvrátit krizi vědomí, vrátit lidskou duši svým ukotvením k místu, kde jsme se narodili. Jinak euroatlantická civilizace zanikne.

*

Tep poezie
Nenechme verše chřadnout
v zaprášených regálech,
otevřeme jim srdce i mysl.
Vpusťme poezii do života,
všudypřítomnou v konání i snech.


Báseň přetváří tajemství jazyka
ve vizi lepšího světa,
tíhu nese a sílu žití vrací.
Přináší víru tam,
kde panuje tíseň a stres.


Báseň je čarou života
na dlani světa.

*

Čísi neviditelná ruka
Čísi ruka neviditelně objala bílý kámen Montmartru
v neposkvrněném početí na Hoře mučedníků.
Pod schody baziliky Sacre Cœur bije srdce Guillauma Apollinaira
na narozeninovém dortu Marca Chagalla.
V malé kavárničce číšník rozkrojil dort a nabídl oběma hostům.


Když snědli dort a vypili kávu, přilétl odkudsi překrásný motýl.
Dívka v modrém se naklonila k zrcadlu a básník prosté touhy
Chagalla poprosil: Zachyť tu krásu dívky od nejmenšího detailu,
odraz její duše na mém selfíčku, biočip zázraku kdesi se narodit
a na Montmartru přežít.

*

Křest poezie
V jedné pražské kavárně nad ránem,
padal z oblohy červenožlutý písek Sahary.
V oáze poezie zjevil se mi Saint-Exupéry,
Malý princ s kvítkem prchavé krásy.
Rosa metafor měla pomněnkovou barvu,
rozpíjela se v očích.
Vzal jsem rosu do dlaně, křtil poezii.
Noc odvál vítr, začínal den.


Kvítek pouštní chvíle zůstal
pro herbář v mém srdci, ukládám
sem verše, jako závaží krásy.
Jsou extraktem víry, která léčí.
Vyvěrají na cestě, po které jdu.


Po bouři
Pěnící závoje vln končí
svou pouť na pláži,
šum moře a zpěv ptáků.
Vítr přesýpá jemný písek,
cítím lehký dotek dun
přecházející v šepot věčnosti.


Je po bouři,
z mraků vystupuje Ararat.
Kde zůstala Noemova archa?
ptám se ozvěny,ale nebe mlčí.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky